0

SAYFA 92
1. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.
• “Bu çalışmalar kültür ve turistik açından çok önemlidir.” cümlesi bağlaşık bir cümledir. (Y )
• Kelimelerin yeni bir anlam ifade etmek için yan yana gelerek oluşturdukları söz grupları-
na bağdaştırma denir. (D )
• Bir metin veya metin parçası yalnızca dil bilgisi kuralları dikkate alınarak düzenlenir. (Y )
2. Aşağıdaki cümleleri uygun kelimelerle doldurunuz.
• Bir metin parçasında dil birimlerinin dil bilgisi kurallarına göre yan yana getirilmesine
BAĞLAŞIKLIK…… denir.
• Bir metin parçasında dil birimlerinin ifade ettikleri husus ve durumlar arasındaki anlam
bağlantısına …BAĞDAŞIKLIK……. denir.
3. Aşağıdakilerin hangisinde alışılmamış bağdaştırma vardır?
A) Muhtaç insanlara yardım etmek bir insanlık vazifesidir.
B) Dumanlı akşamın içinde şose dümdüz görünüyordu.
C) Her şey rengi uçmuş bir gazete resmi gibi insanın canını sıkacak derecede bulanık ve kederli idi.
D) Bırak yorgun başlar bu taşlarda uyusunlar.
E) Bir sabah uğradım göl kenarına, / Sunam beni gördü yüzmeye başladı.
4. Aşağıdakilerin hangisinde bağlaşıklıkla ilgili bir dil hatası vardır?
A) Onun önerdiği düşüncelere katılıyor ve destekliyordu.
B) Kendini seven insan başkalarını da sever.
C) Günlerce kafasını yordu, bir türlü sorunu çözemedi.
D) Çöplükler bir şehirdir ve çöplerin içinden bir şehrin bütün eşyası çıkabilir.
E) Ellerimi suya sokuyorum, sandala vuran mor dalgacıkların köpüklerini yakalamaya çalı- şıyorum.
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A) Diplomalarını alacak öğrenciler salona sırayla giriş yaptılar.
B) Müjdeyi vermek için mutfağa, annesinin yanına heyecanla koştu.
C) Konuşmasına başlamadan önce dinleyicilere şöyle bir baktı.
D) Eski öğrencilerin de katıldığı büyük bir toplantı düzenlediler.
E) Yarıyıl tatilinde yapılacak olan Amasra gezisi ertelendi.
2011 YGS
6. Tarihte bu uluslar, öteki ulusların arasına kaynaşmışlardır.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerin hangisiyle giderilebilir?
A) “Tarihte” yerine “Tarih boyunca” sözü getirilmeli.
B) “Uluslar” yerine “devletler” sözcüğü getirilmeli.
C) “Bu” sözcüğü atılmalı.
D) “Ulusların arasına” yerine “uluslarla” sözcüğü getirilmeli.
E) “Öteki” sözcüğü atılmalı.



Yorum Gönder

 
Top