Sayfa 72
1. Edip Ahmet Yüknekî’nin bilgi ve bilgisizlik kavramları üzerinde durmuş olmasını nasıl açıklarsınız? Bunun eserin yazıldığı dönemle bir ilgisi var mıdır? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Evet yazıldığı dönemle bir ilgisi vardır. İslamiyeti yeni kabul etmiş ve etmeye devam eden Türk milletine İslam dinini ve ahlakını öğretmek amacı ile yazılan bir eserdir. Dönemin şartları gereği bu kavramlar ele alınmıştır.
2. Şiiri, vurgu tonlama ve kafiyesine dikkat ederek okuyunuz. Şiirin büyük bir bölümünde mısra sonlarındaki kafiyeye ek olarak mısra başlarında da kafiye görülür. Sizce mısra başlarındaki ses benzerliğinin şiire ahenk açısından nasıl bir katkısı vardır? Sözlü olarak ifade ediniz.
Evet kafiye ve redif şiirdeki ahenk unsurlarındandır
3. Şair, “Değerli, dindar bilgili kişi / Bu cahil bilgisiz, değersiz akça.” derken hangi edebî sanattan istifade etmiştir? Aynı sanat diğer bentlerde de var mıdır? İnceleyiniz. Bulduğunuz edebî sanatları ve nasıl yapıldıklarını aşağıdaki tabloya yazınız.
Tezat sanatından yararlanmıştır.
ÖRNEK
Bilgi bilen insan, tanınmış olur.
Bilgisiz, diriyken yitik sayılır.
Bilgili er ölse de adı ölmez.
Bilgisizin diriyken adı ölür.
Bu sanat zıt anlamlı kelimelerin bir arada kullanılmasıyla yapılır.
4. Dörtlükler hâlinde yazılmış olan bu şiirin kafiye düzenine dikkat ederek nazım şeklini belirleyiniz.
a
a
x
a
şeklinde kafiyelenmiştir. Mani nazım şeklinin özelliğidir.
5. Şiirin teması nedir? Her bendin anlamını ve temaya katkısını belirtiniz.
bilginin ve bilmenin değeri
1. bent
saadet bilgidedir
2.. bent
cahil ile bilgili kişi birbirine denk değildir
3.. bent
insanı ayakta tutan ve varlığına anlam kazandıran şey bilgidir
4.. bent
İnsanı tanıtan ve var eden bilgisidir
5.. bent
bilgiden başka faydalı br şey yoktur
6.. bent
Bilgi en önemli şeydir ne olursa olsun ona ulaşmalı
7.. bent
Bilginin değerini bilen bilir
6. “Bilgi bilen insan, tanınmış olur / Bilgisiz, diriyken yitik sayılır / Bilgili er ölse de adı ölmez /
Bilgisizin diriyken adı ölür” bendinde anlatılan gerçeklik nedir? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Kişi bildikleriyle vardır ve bildikleriyle bilgisiyle gününden geleceğe/ sonsuza adını miras bırakabilir.
7. İslam Uygarlığı Çevresinde Gelişen Türk Edebiyatının temel nazım birimi beyitken Atebetü’l Hakayık’ın dörtlükler hâlinde ve 11’li hece ölçüsüyle yazılmasının nedenini belirtiniz.
Geçiş dönemi eseridir. Türklerin milli ölçüsü hece ölçüsüdür. Nazım birimi önceki dönemlerde dörtlüktür. Bu eserin geçmiş kültürden kopmadığını gösterir.
8. “Kemikte ilik gibidir insana bilgi / İnsan ziyneti akıl, ilik kemiğinki / Cahilin iliksiz kemik gibidir hâli/ İliksiz kemiğe kimse uzatmaz eli.” mısralarını açıklayınız. Bu mısralarda hangi edebî sanattan faydalanılmıştır? Belirtiniz.
İnsan iskeletini ayakta tutan ve hareketi sağlayan şey kemik içerisinde yer alan iliktir.
Burada bu gerçeklikten yola çıkarak şu anlatılır.
İnsanı, bilgisi ve aklı onu ayakta tutar ve ona yol gösterir, Bilgisiz kimseyi ayakta tutacak hiçbir şey ve kimse yoktur.
Tezat, teşbih, istiare, tenasüp, tekrir
DİĞER SAYFALARIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ
Yorum Gönder