SAYFA 68
1. Etkinlik: Şiirde her bir bentte anIatılmak istenenleri birer cümIe hâIinde tahtaya yazınız. Bentlerde anlatıIanlar ile şiirin teması ve ana duygusu arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalışınız. Şair, şiirini niçin bentlere ayırarak yazma ihtiyacı duymuş olabilir. Bentleri; dil, yapı ve anlam bakımından şiirin bütünü ile ilişkilendiriniz.
1.birimde şair ömrün yarısında olduğunu belirtmektedir.
2.birimde şair yaşlandığına inanmak istememektedir.
3.birimde şair eski günlerine özlem duymaktadır.
4.birimde şair dostlarının teker teker öldüğünü anlatmaktadır.
5.birimde şair yaşlandıkça sıkıntı yaşadığını anlatmaktadır.
6.birimde şair yine bir yaşamın sona erdiğini anlatmaktadır.
7.birimde şair insanın eninde sonunda öleceğini anlatmaktadır.
Bentlerde anlatılan ortak temayı oluşturmaktadır.Şair belli bir düzen içerisinde şiirini kaleme almak için birimlerden faydalanma yoluna gitmiştir.
3-Yukarıdaki fotoğrafın ve resmin neyi ifade ettiğini yorumlayınız. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Fotoğraf yeşil bir alanı ve mutlu bir hayatı ifade etmektedir.Resim ise mutlu bir çifti ifade etmektedir.
a)Fotoğrafta mı yoksa resimde mi daha farklı yorumlar ortaya çıktı? Bunun sebebi nedir? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz. Aynı resmin farklı şeyler düşündürebilmesinden hareketle anlam ve yorum arasındaki ilişkiyi belirleyiniz.
Resimde farklı yorumlar ortaya çıkmıştır Fotoğrafta dış gerçeklik olduğu gibi kamera tarafsızlığıyla verilmiştir.Resimde anlatılanlar olduğu gibi değil SANATÇISININ yorumuyla verilmiştir.Anlam eseri meydana getiren sanatçının anlam dünyasına göre şekillenir.
b)Şiirdeki ifade tarzını yukarıdaki fotoğrafa ve resme benzetirsek şiirde açıkça dile getirilmiş olanlarla açıkça ifade edilmemiş olanları anlam çevresinde ilişkilendiriniz.
Açıkça ifade edilmeyenler sezdirilmeye çalışılmıştır.''Benim mi Allah'ım bu çizgili yüz?'' diyen şair yaşlandığını söz oyunlarıyla anlatmaya çalışmıştır.Bu ifadeler açıkça söyledikleriyle bütünleşmektedir.
c-Şairin şiire yüklediği anlam ile metnin sezdirdiği anlam değeri arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Şair ölümün yavaş yavaş yaklaştığı anlamını şiire yüklemeye çalışmıştır.Sezilen anlam ise şairin ölüme yaklaşmak istemediğidir.
3-Etkinlik: “Uzun İnce Bir Yoldayım” adIı metni yorumlayınız. Yaptığınız yorumları arkadaşlarınızın yorumlarıyla karşılaştırınız. Kültürünüze, anIayışınıza, zevkinize ve içinde buIunduğunuz psikolojik duruma göre sınıf içerisinde farklı yorumlar ortaya çıktı mı? Benzer bir durumun “Otuz Beş Yaş” şiiri için de geçerli olup olmadığını tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Şair iki kapılı han olarak nitelediği dünyada hayatını sürdürdüğünü ve yavaş yavaş bir sona doğru sürüklendiğini anlatmaktadır.Şiirin yorumu içinde bulunduğumuz şartlara ve algılayışımıza göre kesinlikle değişir.
4-“Otuz Beş Yaş” şiirinin 5. bendi ne göre şairin hayatı algılayış biçimi neden
değişmektedir?
Yaşı ilerleyen şair hayatın bazı özelliklerini gün geçtikçe anladığını söylemiştir.
5-“Otuz Beş Yaş” şiirinde bulunan yeni ve farklı anlamların kaynaklarını belirtiniz.
Cahit Sıtkı şiir anlayışı olarak Fransız sembolistlerinden etkileniştir.Dolayısıyla
şiirdeki anlamları Fransız şairlerinde bulmak mümkündür.
6-“Otuz Beş Yaş” şiirinde her parçanın bütün içinde anlamlandırılmasını, bütün parça, parça bütün ilişkisini dil, yapı ve anlam yönünden değerlendiriniz.
Şirdeki anlam şiirin bütününe yayılmıştır.Bu yüzden şiirde bütün güzelliği vardır diyebiliriz.
Yorum Gönder