Hazırlıklı Olma: Planlama, eğitim ve uygulamalarla herhangi bir tehlikeye karşı hazırlıklı olma, zararları azaltma, müdahale etme ve normal hayata dönmeyi sağlamada iyileştirme için etkin bir acil durum yönetimi çalışmasıdır.
Zarar Azaltma: Çeşitli tehlikeler ve onların etkileri sonucu oluşacak can ve mal kaybından kaynaklanacak zararları uzun dönemde azaltmak veya ortadan kaldırmak için yapılan ve sürekliliği olan çalışmalardır.
Müdahale: Can ve mal korumak/kurtarmak için acil durum personeli, donanımı ve kaynaklarını kullanarak afetzedeleri tahliye etmek, ihtiyacı olanlara, yiyecek, içecek, barınak ve tıbbi bakım sağlamak, kritik kamu hizmetlerinin çalışmasını sağlamak için acil durum eylemlerinin yürütülmesidir.
İyileştirme: Toplum ve bireylerin, işyerlerinin ve devlet kurumlarının kendi kendilerine çalışabilmeleri, normal yaşama dönmeleri ve gelecekte olası tehlikelere karşı korunmalarını sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılmasıdır.
Acil durum yönetiminin bir müsteşarlık düzeyinde temsili gereklidir. Müsteşarlığın bakanlıklar arası koordinasyonu sağlaması gereklidir. Bu nedenle Başbakanlığa bağlı olması yerinde olacaktır. Müsteşarlığa bağlı olarak, sivil korunma ve itfaiye teşkilatının arama kurtarma faaliyetlerini de kapsayarak, acil durum planlama faaliyetinin, hava tahmin ve sismoloji, yerel yönetim ve afet işlerinin birer genel müdürlük düzeyinde teşkilatlanması ve gönüllü örgütlerin eşgüdümünü sağlayan en az bir daire başkanlığı altında toplanarak eğitim, standart, alt yapı, eşgüdüm konularının yürütülmesi sağlanmalıdır. İdari yapının kademeli olarak ülke, il, ilçe ve muhtarlık düzeyindeki bir hiyerarşik yapılanma içinde planlama ve karar alma-operasyon boyut ayrımları gözetilerek, her kademede organizasyonunun acil durum ilkeleri gözetilerek yapılması gerekmektedir. Erken uyarının, afetlerle mücadelede giderek daha önemli bir yer kazanması nedeniyle, önerilen müsteşarlık bünyesi içinde tüm sismik, hidrolojik ve meteorolojik afetlere karşı erken uyarı amaçlı bir daire başkanlığının kurulması yararlı görülmektedir. Yerel yönetimlerin özellikle planlama ve karar alma inisiyatifleri kısıtlanmaksızın ülke ölçeğinde afetlere karşı belirli planlama standartlarına kavuşturulması için aynı müsteşarlık bünyesinde bir daire başkanlığı altında teşkilatlandırılması faydalı olacaktır. Gönüllü örgütlerin halihazırda fevkalade dağınık, eşgüdümsüz ve standartlara uygun olmayan yapılarının, bir şemsiye altında denetlenebilir ve afetlerde eşgüdüm içinde kullanılabilir bir kaynak haline getirilmesi ve aynı müsteşarlık altında bir müdürlüğün bu yapının standart, akreditasyon ve eşgüdüm sorunlarını çözebileceği düşünülmektedir. Tüm alımlar ve bağışlara ilişkin afet muhasebesinin tutulabilmesine olanak verecek standart bir afet muhasebe makbuz ve belgeleme sisteminin tüm ülke çapında tekdüze bir hale getirilmesi yararlı olacaktır.Arama kurtarma faaliyetlerinin İtfaiye teşkilatı tarafından yapılması, sivil korunma teşkilat yapısı altındaki operasyonel birimlerin itfaiyeye devri ve Sivil korunmanın daha ziyade acil durum eğitimi, planlama yapan unsurlara veri aktarma ve planlama, hizmet ve faaliyet standardizasyonu, iletişim konularında çalışmasının yararlı olacağı sonucu, araştırma kapsamında ortaya çıkmıştır.
Yorum Gönder