0

SAYFA 85
Değerlendirme
1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun kelimelerle doldurunuz.
• Duygunun, düşüncenin sadece anlatıcıya özgü nitelikler taşımasına …ÖZGÜNLÜK.denir.
• Anlatımın süslü, gösterişli ve basmakalıp özelliklere sahip olmasına KAPALILIK…. denir.
2. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.
• Bir düşünce ve duyguyu içten geldiği gibi samimi bir şekilde anlatmaya özgünlük denir. ( Y)
• Anlatımda kulağa hoş gelmeyen, telaffuzu zorlaştıran, aynı ya da yakın seslerden oluşmuş
kelimelerin kullanılmaması akıcılığı bozar. (D )
• Anlatımda anlatılanların okuyucunun zihninde belirsizliğe yer vermeyecek şekilde anlaşılır
olmasına açıklık denir. (D )
• “Soğukla beraber yapraklarını dökmüş bir ağaç girdi.” cümlesi akıcı bir cümledir. (D )
3. “fiiirlerinde gereksiz sözcüklerden olabildiğine kaçınıyor. Sıfatlar, benzetmeler için de bu böyle. Okuyucuyu birtakım soyut, düğümlü sözcüklerle yorduğu da söylenemez. Öğretici bir hava taşımamalarına karşın yine de bu şiirlerde bir eksiklik var. Başka şiirleri hatırlatıyor. Bunları daha önce okumuş gibi bir duyguya kapılıyorsunuz.” diyen bir eleştirmenin sözünü ettiği şiirlerde bulduğu eksiklik
nedir?
A) Yalınlık
B) ‹çtenlik
C) Yoğunluk
D) Açıklık
E) Özgünlük
1982 ÖSS
4. Yazdıklarımın herkesçe okunmasını istiyorum. Beni okuyanların, kitaplarımda kendinden birparça bulabilmesini, yüreğine seslenen bir şeyler yakalayabilmesini istiyorum. Çünkü önemli olan okurun, kitapla ve yazarla sıcak bir bağ kurabilmesidir. Bu nedenle olabildiğince duru bir dil, yalın bir anlatım yeğliyorum. Kimi zaman kısa cümlelerim yadırganıyor ama ben bunu bilinçli olarak yapıyorum.--------------. Ancak benim seçimim yalınlıktan yana. Bu sadelik içinde okurun yüreğine ve  beynine ulaşabiliyorsam ne mutlu bana. Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Ben de bilirim yarım sayfa süren tümceler kurmayı, süslü ve ağdalı bir dil kullanmayı.
B) Zaten her konu kendi biçim ve biçemini birlikte getiriyor.
C) Ben, sanat yapmak adına anlaşılmaz olmayı seçenlerden değilim.
D) Her yazarın anlatımını renklendiren ilginç söz buluşlarından yararlanırım.
E) Yazarken sözcükleri seçmede ince eleyip sık dokuyorum.
2005 ÖSS
5. Anlatımda bulunması gereken temel özellikler nelerdir? Aşağı yazınız.

ANLATIMIN TEMEL ÖZELLİKLERİ İÇİN TIKLAYINIZ

TÜM CEVAPLAR İÇİN TIKLAYINIZ 


Yorum Gönder

 
Top