0

11.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI 2014
SAYFA 55
1. Metin kişilerini ve bunların kişisel özelliklerini belirleyiniz
Atâ Bey: Halil Bey’in kardeşinin oğlu. On dokuz yaşında, Tıbbiye’nin onuncu sınıf sınıfından bir delikanlı.Ata öksüz bir çocuktur, amcası Halil Bey’in yanında büyümüş, kızı Şefika’ya âşık olmuştur. Şefika da ona âşıktır. Ata Askeri Tıbbiye’de okumakta, eve ancak izin günlerinde gelmektedir.
Şefika Hanım: On dört yaşında bir kız, Atâ Beye deli gibi aşık,fedakar, aşkının peşinde koşuyor...
Halil Bey: Şefika'nın babası...çaresiz ve anlayışlı bir adamdır.
Tahire Hanım: Şefika Hanım’ın annesi,kendi çıkarları için evladını hiç istemediği biriyle evlendirecek kadar düşüncesiz; ama sonra çok pişman olacak anne...
Şerife Hanım: Şefika Hanım'ın babaannesi
Tâbende: Cariye.
Hekim amca
2. Şefika ile Tahire Hanım arasında başlayan diyalog nasıl devam ediyor. Metnin olay örgüsünü oluşturan olayları sıralayınız. Sıraladığınız bu olaylar metnin yazıldığı dönemin sosyal hayatına uygun mudur? Niçin?
Şefika Ata'yı sevdiğini açıklıyor.Tahire Hanım çok şaşırıyor ve kızıyor, Paşayla evlenmesi için ikna etmeye çalışıyor.

  • Şefika'nın verem olması
  • Ata Beyin de sevgilisinin kurtulamayacağını anlayınca eczaneden getirdiği 

  • bir ilacı içer, Şefika’nın yanına uzanır ve beraber ölürler.)

  • Olaylar metnin yazıldığı döneme uygundur, çünkü o dönemin zihniyetini yansıtmaktadır.

    3. Metin kişilerinin olay örgüsündeki işlevini belirtiniz.
    Ata Bey ve Şafika metnin ana karakterleridir, diğerleri de yardımcı karakterlerdir.
    4. Metinde geçen mekânları ve bu mekânların özelliklerini sıralayınız. Bu mekânların gerçek olup
    olamayacağını söyleyiniz.
    Mekan olarak ev,eczane gibi yerler geçmektedir.Mekanlar gerçektir.
    5. Metindeki zaman metnin kurgusuna uygun mudur? Metindeki zamanla metnin yazıldığı dönem
    arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Açıklayınız.
    Uygundur, metindeki zamanla metnin yazıldığı dönem arasında sıkı bir ilişki vardır.
    6. Metnin iletisini belirtiniz. Metnin iletisi ile yazıldığı dönemin sosyal yaşamı arasında nasıl bir ilişki söz konusudur? Açıklayınız.
    METNİN İLETİSİ GÖRÜCÜ USÛLÜYLE EVLENDİRMENİN YANLIŞLIĞIDIR...
    BU İLETİ DÖNEMİN SOSYAL YAŞAMINI YANSITMAKTADIR.O DÖNEMLER BÖYLE GERİ ŞEYLER OLMAKTAYDI...
    7. Metinde anlatılanlar gerçeklikle ilişkilendirilebilir mi? Niçin?
    Edebi eserler yazarın kurmaca gerçekliğinin içinde yapı unsurlarıyla (kişi,zaman,olay,yer) bir bütündür.Metinde anlatılanlar döneminin sosyal gerçekliğini yansıtmaktadır.
    8. “Zavallı Çocuk” adlı metnin yazılış amacı sizce nedir?
    Halkı eğitmektir,görücü usulüyle evlenmenin nasıl facialara sebep olduğunu halka göstermektir.
    5. Etkinlik: Aranızdan oyunu canlandırmak üzere yeterli sayıda öğrenci seçiniz. Seçtiğiniz arkadaşlarınızdan oyunu canlandırmalarını isteyiniz.
    6. Etkinlik: Metnin sizde uyandırdığı düşünceleri açıklayınız.
    BU SORUNUN CEVABI TİYATRONUN İNCELEMESİNDEN YARARLANABİLİRSİNİZ...
    TIKLAYINIZ
    9. Metinden dram özellikleri taşıyan diyaloglara örnekler veriniz.
    Tahire Hanım – Kızım, geçer; o bir çocukluktur. … Şimdi fakir olduk. … Babanın beş yüz kese borcu var. … Nikâh olursa paşa sana babanın sarraftaki senedini ağırlık verecek. Şimdi anladın mı? O kıymetli babacığının hapislerde çürüdüğünü, benim kederimden öldüğümü, nazlı kardeşinin yalınayak sokaklarda süründüğünü ister misin?

    Şefika - …Hepinizi hapisten, ölümden ben mi kurtaracağım? Beni onun için mi paşaya vermek istiyorsunuz? Feda… Feda olsun.

    Şefika - …Hayat satılsa da ömrümü yolunda feda etsem ne kadar memnun öldüğüme sen de taaccüp ederdin.
    Tahire Hanım ― Ne oluyorsun kızım?
    Şefika―Bakın! İşte… Atâ… Atâ gitti. Kendini zehirledi, benim için zehirledi. Biz birbirimizi severdik. Ben… Ben onunum… Ben onun haremiyim, Paşa’nın değil. Paşa’nın haremi olmayacağım. Kimne derse desin. İkimizi Allah birbirimiz için yaratmış. Yarattığı vakit birbirimize nişanlamış. Huzuruna da beraber çağırdı. Gelinlik odamızı kendi divanında, kendi cennetinde hazırlamış. Görüyorum…
    İşte… İşte gözümle görüyorum. Kara toprak değil… Her tarafına gül döşenmiş… Her tarafına… Bey babacığım, gel beni bir kere öp! Gel! Ahret hakkını helal et! Nineciğim! Nineciğim! Sakın, sakın canımız için lokma dağıtmayın! Düğün şerbeti verin! Fukaraya düğün şerbeti verin! Kızın, kıymetli kızın bu gece gelin oluyor. İşte… İşte beyim yatıyor… Beni ona Allah vermiş, Allah… Kimse ayıramaz…
    Kimse Allah’ın hükmüne karşı duramaz. Beyim! Beyim! Beni mi çağırıyorsun? Geliyorum, geliyorum,(Yatağa yığılarak) Bak! Bak! Yanına geldim de gülüyor. Ahrette de Şefika’nı mı görüyorsun?Geliyorum, geç kalmam. Korkma, korkma. Ah! Benim gibi ölmek ne kadar lezzetli imiş bilseniz…Dünyada bir dakika kalmak istemezsiniz. Ay… Cemaline ne güzel de nurlar iniyor. (Atâ’ya sarılır,yüzünü koklayarak teslim-i ruh eder).
    10. Metin kişileriyle günümüz toplumunda karşılaşmak mümkün müdür? Niçin?
    Günümüz toplumunda pek fazla mümkün gözükmüyor...Çünkü görücü usulüyle evlilik eskisi kadar yaygın değil...
    11. Metnin iletisinin oluşumunda metin kişi, zaman ve mekân unsurlarının işlevini belirleyiniz.
    Kişi,zaman ve mekan unsurları metnin iletisi etrafında bir araya getirilir ve bu unsurlar iletinin somutlaşmasında birer araç işlevi görür.
    12. Metnin dil ve anlatım özelliklerini maddeler hâlinde aşağıdaki tabloya yazınız.
    Metinde daha önceki dönemlere göre daha sade bir dil kullanılmıştır.Yerel söyleyiş özelliklerine yer verilmemiştir.Dram türünün anlatım özelliklerini taşımaktadır.
    13. “Zavallı Çocuk” adlı metinde hangi olaylar sizi daha çok etkiledi? Niçin?
    ...........

    Yorum Gönder

     
    Top